Het is niet prettig om last te krijgen van bedrijven welke ongewenst gebruik maken van je contactgegevens. Bedrijven gebruiken het om reclame te versturen of om bedrijven te bellen. De gegevens komen uit het handelsregister van de KVK (kamer van koophandel). Veel data brokers en bedrijfsgidsen maken hier gebruik van. Wanneer een ondernemer niet benaderd wil worden voor marketingdoeleinden dan zijn er opties om dit te beperken. We delen hier graag meer informatie over. Laten we starten met de privacywetgeving van de AVG.
De privacywetgeving AVG
De AVG is de Algemene verordening gegevensbescherming. Het beschermt het gebruik van persoonsgegevens, maar niet van bedrijfsgegevens. Onder persoonsgegevens valt alle informatie die tot een specifieke persoon is te herleiden. Bedrijven en instantie moeten zich aan de AVG houden. Het geldt ook voor de gegevens uit het KVK register. Tenminste wanneer het gaat om ZZP’ers die een bedrijf aan huis hebben. Het bedrijfsadres is dan immers het woonadres wat een persoonsgegeven is. Het adres mag daarom niet zomaar gebruikt worden. Wanneer je een klant bent (of bent geweest) dan is het wel mogelijk om marketingberichten te ontvangen. Als iemand geen klant is geweest dan mag deze persoon het adres niet meer gebruiken.
Ongewenste telefoontjes
Het is mogelijk om telemarketing berichten te voorkomen wanneer iemand in het Bel-me-niet register staat. Het is niet mogelijk voor een eenmanszaak, vof of maatschap om hierin opgenomen te worden. Een nv, bv of rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren. Als een telefoonnummer opgenomen wordt in het register dan mogen andere bedrijven niet meer bellen naar deze persoon. Bij telemarketing activiteiten is het belangrijk voor de telemarketeer om dit register eerst te controleren. Het kan tot zes weken duren voordat het telefoonnummer is verwerkt.
Wat kunnen ondernemers doen om niet lastig gevallen te worden?
Het is voor bedrijven belangrijk om de Non mailing indicator te activeren bij de kamer van koophandel. Het geeft aan dat er geen gegevens verstrekt mogen worden door de kamer van koophandel bij verkoop aan de deur of voor postreclame. De Non mailing indicator wordt gebruikt bij het verstrekken van de handelsregister gegevens aan de afnemers. Ze mogen dan geen ongewenste reclame versturen of aan de deur zaken verkopen. Iedereen moet zich hieraan houden.
Spam en ongewenste mail
Het versturen van ongewenste berichten met een liefdadigheidsdoel of een commercieel doel mag niet in Nederland. Niet richting particulieren in ieder geval. Het gaat hier om e-mails, sms berichten, fora en social media berichten. Het is allemaal geregeld via de Telecommunicatiewet. Het IP adres veranderen helpt ook om je te beschermen online.
Afsluitend
Het maakt niet uit hoe iemand aan de gegevens van een bedrijf komt. Het kan via de kamer van koophandel, een dataleverancier of door het zelf te verzamelen. In Nederland (en de rest van Europa) zijn er regels voor het gebruik van deze data om consumenten en bedrijven te benaderen met commerciële berichten. Ieder bedrijf moet zich hieraan houden. Als dit niet het geval is dan kan iedereen een klacht indienen bij de ACM. Wanneer er meerdere klachten binnenkomen dan zal er een onderzoek gestart worden.